ilarikiema

Liikennekuntaministeri: Kilometriveron gps-alueet muodostettava liikennekunniksi

Liikenneministerin tehtävät hoitoonsa ottava liikennekuntaministeri Henna Virkkunen (kok) kannattaa mallia, jossa satelliittipaikannukseen perustuvan kilometripohjaisen tieveron keräämisessä sovellettavat gps-alueet muodostetaan liikennekunniksi.

Virkkusen mukaan liikennekuntamalli mahdollistaa sen, että pienemmät kunnat voivat myöhemmin luontevasti sulautua liikennekuntien osaksi siinä vaiheessa, kun liikennekuntiin on saatu kerättyä kattava ja tosiaikainen tieto kaikista ajoneuvojen ja liikennekuntalaisten liikkeistä. Kattavat liiketiedot ovat Virkkusen mukaan toisaalta luonnollisesti myös ERVA-alueiden sekä niiden järjestämän perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon käytössä.

Liikennekuntamalli herättää kiinnostusta oppositiopuolueissa. Perussuomalaisten mukaan malli muistuttaa puolueen esittämää piirikuntamallia. ”Liikennepiirikuntamalli on perussuomalaisten linjan mukainen ratkaisu”, toteaa eduskunnan liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Reijo Tossavainen (ps).

Keskustassa liikennekuntamallia verrataan maakuntamalliin. Keskustan eurovaaliehdokas Paavo Väyrysen mukaan liikennemaakunnat lujittavat maakuntien ja maakunta-asujen omaleimaisuutta sekä vahvistavat Suomen puolueettomuutta.

Hallituspuolue Vihreissä liikennekuntamallin nähdään tarjoavan myös lisäetuja pysäköintiongelmien markkinaehtoisessa ratkaisemisessa. Helsingin kaupunginsuunnittelulautakunnan jäsen, kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr) huomauttaa, että liikennekuntamalli on vahvasti linjassa myös Soininvaaran esittämän Oligarksnäsin kaavamuutosehdotuksen kanssa, jota kaupunginsuunnittelulautakunta käsittelee 1.4.2014.

Ehdotuksessa nykyiselle Helsingin Hietaniemen alueelle rakennetaan kuusi 60-kerroksista asuintaloa. Samalla alueen nimi muutetaan nimeksi Oligarksnäs/Oligarkinniemi. Ukrainanjuutalainen raskasmetallikauppias Gerschom Kapustinov on lupautunut rahoittamaan ja urakoimaan hankkeen. Soininvaaran kaavamuutosehdotuksessa kuhunkin asuntoon tulee pysäköintitilat 2-4 henkilöautolle. Autot nostetaan asuntoihin automatisoiduilla robottihisseillä. Ylimpien kerrosten autohuoneista on merinäköala Viroon tai Hankoniemelle. Soininvaara toteaa, että asukas voi itse valita, haluaako hän käyttää näitä neliöitä pysäköintiin vaiko vaikkapa velodromina.

Soininvaaran mukaan gps-paikannuksen ja kilometriveron liikennekuntamalli mahdollistaa sen, että suoraan asuntoihin päällekkäispysäköityjen autojen haltijoille voidaan maksaa kilometriverohyvitystä suhteessa siihen aikaan, minkä autot ovat olleet asuntojen sisäpuolella. Myös kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Saita-aho suhtautuu Soininvaaran kaavamuutosehdotukseen myönteisesti, koska se alentaa maahanmuuton kustannuksia. ”Oligarksnäsin kaavamuutos edistää kannattavaa työperäistä maahanmuuttoa, emmehän me sellaista vastusta”, toteaa Saita-aho.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Heli Hämäläinen

Katetaanko hautuumaat betonikannella?

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Hoitokuntauudistus kuuluu liikennekuntaministerin vastuualueeseen ja valmistellaan asianomaisessa työryhmässä.

Toimituksen poiminnat